درمانهای موثر ومقرون بصرفه برای درمان زخم های پیچیده

 22 آوریل 2015- دردو مقاله ی جدید به درمانهای موثر و مقرون بصرفه برای درمان زخم های پیچیده از میان صدها درمان موجود اشاره شده است.

 زخم های پیچیده و مزمن بار قابل توجهی را بر دوش بیماران و اقتصاد کشورها تحمیل کرده است. در آمریکای شمالی هزینه های مرتبط با این نوع از زخم ها برای سیستم مراقبتهای بهداشتی ده بیلیون دلار در سال گزارش شده است، این هزینه  شمال هزینه های غیرمستقیم نظیر ناامیدی بیماران و مراقبین آنها یا از دست دادن شغل یا کاهش کیفیت زندگی بیماران نمی شود.

تصمیم برای چگونگی درمان یک زخم  مزمن و پیچیده کمی شبیه به خرید در یک سوپر مارکت است که باید از بین چندین گزینه یک مورد را انتخاب کنید.

حال دو مقاله توسط محققان بیمارستان سنت مایکل منتشر شده است که در آن  به موثرترین و مقرون به صرفه ترین درمانهای موجود از بین صدها درمان اشاره شده است.

دکتر Triccoمی گوید: پزشکان وبیماران می توانند از نتایج تحقیقات اخیر ما به عنوان راهنمایی برای انتخاب نوع درمان برای زخم ها استفاده کنند.

زخم های مزمن  یا پیچیده زخمهایی هستند که برای مدت 3 ماه  ترمیم نشده باقی مانده وعفونی می شوند این امر بافتهای اطراف آنها را تهدید کرده یا به دلیل سایر شرایط ترمیم زخم را دچار اختلال  میکند. حداقل یک درصد از افرادیکه  در کشورهایی با درآمد  بالا زندگی می کنند یکبار درطول عمر خود زخم های پیچیده را تجربه می کنند. اصلی ترین این نوع زخم ها ناشی از بیماریهای مزمنی مانند دیابت یا  نارسایی وریدی، زخم های فشاری و زخم های ترمیم نشده ی حاصل از جراحی است.

 یکی از  مقالات منتشر شده در مجله ی BMC Medicine، با بررسی 99 مطالعه ی مروری سیستمیک  بروی درمانهای مراقبتی از زخم های تدوین شده است. پرفسور Triccoدکترای  بهداشت جمعیت می گوید: درمان با اولتراسوند و پانسمانهای هیدروژل  برای زخم های پای دیابتی موثر است در حالیکه  پانسمان های هیدوکلوئید، الکتروتراپی و  تشک هوای سیال و تشک  فوم  جایگزین  برای زخم های فشار (زخم بستر) موثرتر می باشند.

این نتایج حاصل بررسی پرکیفیت ترین  مرورهای سیستماتیک مقالات است. در مقاله ی دوم  59 درمان مقرون بصرفه  آنالیز شد  و مداخلات مقرون بصرفه  برای  درمان زخم های پیچیده  انتخاب شدند.  برای زخم های دیابتی پماد cadexomer iodineو filgrastim، آمپی سیلین / سولباکتام، جایگزینی پوست، پانسمان promogranو ژل becaplerminبهترین درمانها معرفی شدند و برای زخم های فشاری،پانسمان بخار مرطوب قابل نفوذ، پانسمان هیدروکلوئید و سایر پانسمانهای پیشرفته  توصیه می شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150422135750.htm